Training en coaching
In een jaar tijd spreek je misschien wel meer met vreemden, buren, collega's, vrienden en familieleden dan je voorouders in de Middeleeuwen in hun hele leven. Toch zijn we niet veel beter opgeleid voor die gesprekken dan zij.
We leren praten, lezen en schrijven maar een gesprek voeren doen we automatisch. En als we daarin fouten maken is er niemand die ons daarop wijst en die vertelt hoe het beter zou kunnen. De fouten die we als kind maakten, herhalen we meestal ons hele leven lang.
De vaardigheden die je nodig hebt om echt te communiceren, om contact te leggen en te onderhouden zijn aan te leren. Wanneer is mijn communicatie effectief? Welk gedrag roept mijn gedrag op? Waarom vind ik het lastig om een gesprek te beginnen? Hoe kan ik zeggen wat ik denk, zonder anderen te kwetsen? Dit zijn voorbeelden van vragen die in een training aan bod kunnen komen.
De deelnemer centraal
Het uitgangspunt in vrijwel iedere training van Maartje ter Horst van Delden is de praktijk en de eigen ervaringen van de deelnemers. De deelnemer en zijn leervragen uit de praktijk staan centraal, de theorie is slechts een hulpmiddel. Oud gedrag wordt geanalyseerd en gewenst gedrag wordt geoefend in de groep, eventueel met behulp van video-opnamen of 'levend' oefenmateriaal in de vorm van een acteur.
Respect en humor
Leren in een ontspannen en veilige sfeer. Afwisselende en activerende werkvormen zorgen voor een ontspannen houding waarin fouten gemaakt mogen worden en waarin je om jezelf kunt lachen. Humor en respect zijn onmisbaar in de trainingen
Verdiepen, verbreden en verankeren
Elke training heeft zijn eigen vorm en maat, op basis van ervaringen en leervragen van de deelnemers wordt de training aangepast. De theorie en de oefensituaties worden op passend niveau gebracht waardoor er altijd voldoende uitdaging is om te blijven leren.
Samen
Geen training zonder deelnemers en opdrachtgevers. Beiden zijn medeverantwoordelijk voor de inhoud van de training. Waar ligt de leerbehoefte en wat is de leerwens? In overleg is het ook mogelijk dat de opdrachtgever zelf actief meewerkt aan de uitvoering van de training.
Hoe
Trainingen worden gegeven in kleine groepen zodat er voldoende tijd en ruimte overblijft voor het actief oefenen. De trainingen vinden plaats bij de opdrachtgever of op een inspirerende plek in het midden van het land.
Welke
Voorbeelden van mijn standaardtrainingen vind je in dit pdf-bestand. Het zijn de voorbeelden van de volgende trainingen:
- Communiceren op de werkvloer
- Basiscursus communiceren
- Professioneel communiceren
- Inspirerend presenteren
- Klantgericht denken en doen
- Persoonlijke effectiviteit
- Klantgericht telefoneren
Trainingen geheel op maat maak ik in overleg met de organisatie, zodat de theorie en de oefensituaties aangepast zijn aan jullie dagelijkse praktijk.
Communicatiecoaching
Heb je behoefte om je eigen communicatiegedrag eens onder de loep te nemen? In een aantal individuele sessies word je bewust van je eigen gedrag en oefen je met situaties uit je eigen praktijk. Bewustwording leidt tot verandering in gedrag.
Het eerste persoonlijke gesprek is bedoeld voor kennismaking en het bespreken van je leerdoelen. Jezelf beter profileren, doelgerichter en minder 'wollig' spreken, inspelen op veranderingen in je functie; dit kunnen leerdoelen zijn die het uitgangspunt worden van de vervolgsessies. De gesprekken kunnen plaatsvinden op je eigen werkplek of op een verfrissende locatie bij jou in de buurt.